23/01/2023
RÉTROMOBILE 2023 – CITROËN VE ZNAMENÍ ODVAHY A LEHKOSTI
Tagy:
Personbilar,
Events,
Citroen,
El och plug-in hybrid,
News
Výrazná osobnost Oli je výsledkem inteligentního přístupu inspirovaného průmyslovým designem, jehož cílem bylo dosáhnout funkčnosti, efektivity a udržitelnosti. Tuto snahu ilustruje příklad čelního skla, které je ploché a vertikální. Získané menší rozměry znamenají menší hmotnost a nižší výrobní náklady, cestující jsou zároveň méně vystaveni slunečním paprskům, což snižuje potřebu klimatizace. Výsledkem je nekonvenční, důmyslná a čistá silueta.
Tato čistota, tato lehkost, která jde ruku v ruce s naprostým minimem, je základním znakem Citroënu. Na uvítanou do rodiny Citroën bude Oli obklopen legendárními vozy, které představují milníky v historii značky Citroën a jejichž odvážný styl a inovace zanechaly stopu ve své době, předjímaly změny životního stylu a přinášely užitek zákazníkům.
C4
Citroën C4, uvedený na trh v roce 1928, posunul značku do moderní éry díky vyspělému odpružení a plovoucímu uložení motoru. Poskytoval úroveň komfortu, jaká byla na silnicích, které měly v té době ještě velmi nedostatečný povrch, jen zřídkakdy dosažitelná.
Model vystavený na stánku: C4 Torpedo z roku 1929
TRACTION AVANT
Traction Avant, první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol, samonosnou karoserií, hydraulickými brzdami a nezávislým zavěšením všech kol, který byl uveden na trh v roce 1934, nabízel k radosti cestujících nejlepší dynamické vlastnosti té doby a vysloužil si tak oprávněně přezdívku „Král silnic“.
Model vystavený na stánku: Traction Avant Cabriolet z roku 1937
CONCEPT C10
V roce 1956 si pouze Citroën troufnul navrhnout tak odvážný a kompaktní koncepční vůz, který byl lehký, úsporný a technicky vyspělý. Při jeho návrhu byly využity poznatky z letectví. Model C10 udělal při svém představení velký dojem a jeho tvar si vysloužil přátelskou přezdívku „kapka vody“-
Model vystavený na stánku: koncepční vůz C10 (přezdívaný „La goutte d'eau“ – Kapka vody) z roku 1956
2 CV
V roce 1948 se v reakci na silnou poptávku na trhu objevil minimalistický model 2CV, přezdívaný Kachna. Jeho cílem bylo být automobilem pro každého a zároveň být jednoduchý na výrobu, opravy a nejlevnější na prodej. Za 75 let se stal legendárním vozem, který svým překvapivým designem a tím, jak působí na zákazníky, výrobku ztělesňuje filozofii vozů Citroën.
Model vystavený na stánku: 2 CV 6 Club z roku 1990
AMI 6
Model Ami 6, představený v roce 1961, byl určen pro zákazníky, kteří hledali lehký a pohodlný sedan o délce do 400 cm, s prostorným interiérem a velkým zavazadlovým prostorem. Citroen odpověděl slavnou revoluční linií zádí ve tvaru písmene Z: zadní okno s negativním sklonem umožnilo zvýšit prostornost kufru.
Model vystavený na stánku: Ami 6 Berline z roku 1963
MEHARI
Mehari, chytrý, atypický a přátelský užitkový vůz pro volný čas, letos slaví 55. narozeniny. Lehká karoserie z probarveného termoplastu odolává poškrábání a vůz lze včetně interiéru omýt proudem vody. Vůz s plátěnou střechou a sklopným čelním sklem i dnes okouzluje milovníky dobrodružství.
Model vystavený na stánku: bílý Mehari z roku 1972
CX
Díky plynulému, protáhlému a vysoce aerodynamickému dvouprostorovému tvaru, velkým proskleným plochám a konkávnímu zadnímu oknu byl model CX od roku 1974 považován za špičkový vůz s netradiční siluetou. Futuristická přístrojová deska v kabině posunula ergonomii ovládacích prvků do extrému tím, že je seskupila do jednoho oválného přístrojového panelu. Díky těmto přednostem získal model CX v roce 1975 ocenění Auto roku.
Model vystavený na stánku: CX Prestige phase II z roku 1989
Oli představuje novou interpretaci charakteristického loga Citroën a nový zářivý „infračervený“ odstín. Originální styl vozu Oli v bílé variantě zdůrazněné prvky v tomto novém odstínu, nepostrádá půvab.
Na počest konceptu Oli a na oslavu jeho příchodu do rodiny Citroën budou vozy na stánku oděny do bílého nebo červeného odstínu, některé dokonce se speciálními úpravami pro tuto příležitost. C4 Torpedo, Traction Avant Cabriolet a Mehari byly přelakovány na bílo, zatímco ve voze 2CV byla „infračervená“ látka z Oli použitá na potah sedadel.
U příležitosti stého výročí ukončení prvního automobilového přejezdu Sahary, který polopásové vozy Citroën absolvovaly od 17. prosince 1922 do 7. ledna 1923, bude na stánku vozů z doby před první světovou válkou vystavena replika vozu „Zlatý skarabeus“. A co víc, polopásový vůz se bude každý den pohybovat před halou 1.
Týmy z technické vysoké školy Arts et Métiers a automobilového lycea Lycée professionnel des métiers de l’automobile Château d'Épluches pracovaly tři roky a odvedly celkem 50 000 hodin práce, aby tuto vynikající repliku polopásového vozu „Zlatý skarabeus“ zhotovily přesně podle originálu. Iniciátorem tohoto projektu, který byl zahájen v červnu 2016 a jehož historickým partnerem je Citroën, bylo sdružení „Des Voitures & des Hommes“ („Auta & lidé“), které projekt rovněž řídilo.
Masivní dubová karoserie, plátěná střecha Lutetia, kola z recyklovaných štítů, odpružení z kančího břicha, světlomety, které ovládají světlušky posílené kouzelným lektvarem, kufr vykovaný v Galii a celkový styl inspirovaný legendární kachnou, tedy vozem 2CV, to vše je odvážný „concept chariot“ – koncepční kočár, který Citroën navrhl a vytvořil pro film „Asterix & Obelix: Říše středu“ režiséra Guillauma Caneta, který vstoupí do českých kin 2. února 2023.
Citroën a Asterix je setkáním dvou legend francouzské kultury, které je výsledkem jedinečného partnerství mezi Citroënem a producenty Pathé, Trésor Films a Editions Albert René. Tato spolupráce byla pro designerské týmy Citroënu nebývalou výzvou, neboť koncept vznikl za pouhé tři měsíce, zatímco doba mezi skicou a realizací obvykle trvá jeden rok.
Kompaktní architektura prototypu C10 umožňovala umístit do zavazadlového prostoru pouze tenké rezervní kolo. Tento typ dočasného rezervního kola, přezdívaný „galette“, se u moderních vozů objevil mnohem později.
Tvar kapky vody prototypu C10 byl později převzat pro legendární modely DS a SM.
Ve srovnání s konkurencí nabízel Traction Avant skvělou jízdní stabilitu, což se stalo inspirací pro reklamní kampaň „Traction Avant zkrotí odstředivou sílu“.
Zadávací podmínky pro výrobu vozu 2CV byly částečně výsledkem studie provedené po celé Francii. Citroën zpracoval více než 10 000 dotazníků a provedl tak pravděpodobně první rozsáhlou marketingovou studii.
Model CX je vybaven zařízením DIRAVI, což je zkratka pro posilovač řízení (direction à rappel asservi), který automaticky rovná kola do přímého směru, a to i po zastavení.
Než bude výstava Rétromobile zahájena, můžete si prohlédnout nejlegendárnější modely z historie značky na webových stránkách Citroën Origins: www.citroenorigins.com (virtuální muzeum se 79 vozy dostupné v 65 zemích).
Účast Citroënu na výstavě Rétromobile by nebyla tak bohatá bez podpory sdružení L'Aventure Citroën. L'Aventure Citroën je neziskové sdružení, jehož posláním je zachovat, rozvíjet a propagovat dědictví značky Citroën. Její týmy společně se svými členy pro ně a pro všechny nadšence rozvíjejí služby v oblasti dokumentace, údržby a restaurování klasických vozidel v dílnách v Aulnay-sous-Bois v pařížském regionu a v Sochaux v departementu Doubs. Sdružení také nabízí náhradní díly pro veterány a youngtimery a související produkty na webových stránkách www.boutique-laventure-association.com